تراز تجاری

تراز تجاری چیست؟

تجاری (به انگلیسی: Balance of trade) که در برخی از منابع از آن به «صادرات خالص» (با نماد NX)، یاد می‌شود، تفاوت میان ارزش پولی واردات و صادرات خروجی در طی یک دوره معین گفته می‌شود. در حقیقت تراز تجاری معیار رابطه بین واردات و صادرات کشورها است.

 

مقدار مثبت (اگر صادرات بیشتر از واردات باشد) به نام «مازاد تجاری» مشخص و مقدار منفی به نام «کسری تجاری» یا «شکاف تجاری» مشخص می‌شود.

 

به طور خلاصه تراز تجاری نتیجه خالص صادرات یک جامعه اقتصادی است و مانده مثبت نشان‌دهنده صادرات بیشتر و مانده منفی نشان‌دهنده واردات بیشتر خواهد بود.

 

افزایش صادرات با افزایش تقاضا برای ارز در کشور صادرکننده، رابطه مستقیمی دارد. چراکه کشور واردکننده کالا و خدمات، بایستی پول جاری کشور صادرکننده را خریداری کند. بنابراین هر چه صادرات افزایش یابد پول کشور صادرکننده تقویت می‌شود.

 

گزارش تراز تجاری اثر قابل اغماضی روی اوراق قرضه و بازار سهام دارد.

 

در مورد مازاد تجاری و یا یک کسری تجاری در حال کاهش از ماه قبل، به طور طبیعی کشورهای واردکننده کالا باید ارز خود را به ارز داخلی کشور صادرشونده تبدیل کنند. این اتفاق منجر به افزایش تقاضا برای پول داخلی و بنابراین موجب افزایش ارزش آن می‌شود.

 

در مورد کسری تجاری و یا یک مازاد تجاری در حال کاهش، کشور واردکننده باید ارز خود را به ارز خارجی کشوری که از آنها در حال خرید کالا هستند تبدیل کنند. این اتفاق نیز منجر به افزایش عرضه پول داخلی در بازار می‌شود که می‌تواند به از دست دادن پول داخلی در مقابل ارزش ارزهای دیگر شود.

 

از طرف دیگر خالص صادرات به عنوان یکی از عوامل تشکیل‌دهنده درآمد ملی (یا تولید ملی) محسوب و مقادیر مثبت آن باعث افزایش در درآمد سرانه مردم یک کشور می‌شود.

 

بطور کلی صادرات و واردات در حسابی به نام حساب جاری (Current Account) ثبت می گردند و به مانده این حساب تراز تجاری یا موازنه تجاری گفته می شود.

 

عوامل تاثیرگذار بر روی تراز تجاری

 

هزینه‌های تولید (زمین، نیروی کار، سرمایه و غیره)

 

هزینه در دسترس بودن مواد اولیه کالاهای واسطه و ورودی‌های دیگر

 

حرکات نرخ ارز

 

مالیات و محدودیت تجارت

 

موانع غیر تعرفه‌ای مانند محیط زیست، بهداشت و استانداردهای ایمنی

 

در دسترس بودن ارز خارجی کافی برای پرداخت واردات

 

میزان کالاهای تولیدشده در کشور ( تحت تاثیر عرضه)

 

تراز تجاری

trade balance

تراز تجاری معادل رابطه بین واردات و صادرات یا خالص صادرات یک کشور است. مقدار مثبت نشان دهنده صادرات بیشتر و به اصطلاح «مازاد تجاری» و مقدار منفی نشان دهنده واردات بیشتر یا «کسری تجاری» می باشد. افزایش صادرات به طور مستقیم با افزایش تقاضا برای ارز کشور صادر کننده رابطه مستقیم دارد، و هرچه مازاد تجاری بیشتر باشد پول کشور صادر کننده تقویت می شود. مهم ترین عوامل موثر بر تراز تجارتی عبارتند از : هزینه های تولید (زمین، نیروی کار، سرمایه و …)، تغییرات نرخ ارز، مالیات و محدودیت تجارت، هزینه در دسترس بودن مواد اولیه کالاهای واسطه و ورودی های دیگر، میزان کالاهای تولید شده در کشور، در دسترس بودن ارز خارجی کافی برای پرداخت واردات، موانع غیر تعرفه ای مانند محیط زیست، بهداشت و...

 

عدم تعادل در تجارت در منطقه یورو و با توجه به سایر نقاط جهان

 

کد مقاله : 45341

فرمت PDF

  9 صفحه

سال 2015

Trade imbalances within the euro area and with respect to the rest of the world

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

عوامل موثر بر نرخ حمل و نقل اروپا: نقش قدرت بازار و عدم توازن تجاری

 

کد مقاله : 45301

فرمت PDF

  11 صفحه

سال 2014

Determinants of European freight rates: The role of market power and trade imbalance

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

عدم تراز تجاری نشان دهنده اطلاعات خصوصی است؟

 

کد مقاله : 45307

فرمت PDF

  24 صفحه

سال 2014

Are trading imbalances indicative of private information? ☆

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

پوشیدن شکم بند زنانه، از دست دادن شکل: اثر یورو در عدم ترازهای تجاری

 

کد مقاله : 45313

فرمت PDF

  20 صفحه

سال 2014

Wearing corset, losing shape: The euro's effect on trade imbalances ☆

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

کاهش ارزش پول رقابتی و تراز تجاری در کشورهای کمتر توسعه یافته: مطالعه تجربی از کشورهای آمریکای لاتین

 

کد مقاله : 45336

فرمت PDF

  13 صفحه

سال 2014

Competitive devaluations and the trade balance in less developed countries: An empirical study of Latin American countries

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

توقف ناگهانی و حرکت بازگشتی تراز تجاری پس از بحران آسیا: تاثیر قحطی سرمایه گذاری در مقابل کاهش ارزش نرخ ارز

 

کد مقاله : 45304

فرمت PDF

  16 صفحه

سال 2013

Sudden stop and trade balance reversal after Asian crisis: Investment drought impact versus exchange rate depreciation

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

محدودیت استقراض و خط سیر خروجی - تراز تجاری

 

کد مقاله : 45306

فرمت PDF

  8 صفحه

سال 2013

Borrowing constraints and the trade balance–output comovement ☆

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

منابع تراز تجاری و نرخ ارز واقعی دینامیک متغیر با زمان در شرق آسیا

 

کد مقاله : 45310

فرمت PDF

  25 صفحه

سال 2013

Sources of time-varying trade balance and real exchange rate dynamics in East Asia ☆

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

تشریح پویایی تراز تجاری ایالات متحده در یک مدل تعادل برآورد شده

 

کد مقاله : 45311

فرمت PDF

  14 صفحه

سال 2013

Dissecting the dynamics of the US trade balance in an estimated equilibrium model ☆

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

شوک قیمت نفت و عدم تراز تجاری

 

کد مقاله : 45314

فرمت PDF

  19 صفحه

سال 2013

Oil price shocks and trade imbalances

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

رابطه اصول غیرخطی تراز تجاری دو جانبه: روش رگرسیون انتقال آرام پانل

 

کد مقاله : 45317

فرمت PDF

  12 صفحه

سال 2013

Nonlinear bilateral trade balance-fundamentals nexus: A panel smooth transition regression approach

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

نرخ ارز واقعی، تراز تجاری و جریان سرمایه در آفریقا

 

کد مقاله : 45320

فرمت PDF

  25 صفحه

سال 2013

Real exchange rates, trade balance and capital flows in Africa

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

نرخ ارز RMB و تراز تجاری

 

کد مقاله : 45328

فرمت PDF

  12 صفحه

سال 2013

RMB exchange rate and trade balance

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

سیاست های اعتباری تنگ در مقابل کاهش ارزش پول: شبیه سازی از مدل تجارت و تورم هند

 

کد مقاله : 7093

فرمت PDF

  17 صفحه

سال 2005

Tight credit policy versus currency depreciation: Simulations from a trade and inflation model of India

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

مزیت رقابتی

مزیت رقابتی مجموعه‌ای از توانایی‌های منحصر به فرد یک واحد اقتصادی است که اجازه‌ی نفوذ به بازارهای دلخواه و برتری بر رقبا را برای آن واحد فراهم می‌آورد. برای تعریف مزیت رقابتی یک واحد اقتصادی، مدیریت بایستی یک ارزیابی کامل از محیط داخلی و خارجی واحدش به عمل آورد. زمانی که مدیر بتواند یک نقطه‌ی قوت در داخل بنگاه اقتصادی‌اش پیدا کند که هم با نیاز بازار هم‌خوانی دارد و هم یک برتری نسبی در بازار ایجاد می‌کند، می‌توان گفت که به یک مزیب رقابتی دست پیدا کرده است. شرکت‌‌ها در زمینه‌های تکنولوژی، مدیریت و بازاریابی می‌توانند نسبت به رقبای خود، مزیت رقابتی داشته باشند. داشتن مزیت رقابتی برای بنگاه اقتصادی، یک شرط الزامی نیست. اما این ویژگی این امکان را فراهم می‌آورد که بنگاه مسیر اقتصادی خاص خودش را طی کند و امکان تقلید رقبا را محدود نماید. در این صورت جایگاه بهتری را در بازار به دست خواهد آورد. اگر سایر رقبا مزیت رقابتی خاصی برای مقابله نداشته باشند، بقای آن‌‌ها در میدان رقابت مبهم خواهد بود. بر اساس مدل مزیت رقابتی مایکل پورتر (Competitive Advantage) یک استراتژی رقابتی اقدامات تهاجمی یا تدافعی را به منظور ایجاد یک موقعیت مناسب در صنعت انجام می‌دهد تا بتواند در رقابت محیط کسب و کار خود موفق شود و بدین ترتیب بازگشت سرمایه‌ی خود را سریعتر و نرخ بازده را بالاتر برد.

 

معماری محصول، توانایی های سازمانی و یکپارچه سازی فناوری اطلاعات، به منظور کسب مزیت رقابتی

 

کد مقاله : 632

فرمت PDF + WORD

  10 صفحه

سال 2012

Product architecture, organizational capabilities and IT integration for competitive advantage

 

دانلود مقاله + ترجمه

 

 

مفاهیم مزایای رقابتی درک شده، انطباق با تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادرات بر عملکرد صادرات

 

کد مقاله : 531

فرمت PDF + WORD

  10 صفحه

سال 2010

Implications of perceived competitive advantages, adaptation of marketing tactics and export commitment on export performance

 

دانلود مقاله + ترجمه

 

 

تحقق بخشی مزیت رقابتی مدیریت روابط کارکنان با استفاده از فناوری اطلاعات

 

کد مقاله : 633

فرمت PDF + WORD

  12 صفحه

سال 2013

Employee relationship management — Realizing competitive advantage through information technology?

 

دانلود مقاله + ترجمه

 

 

استراتژی های فناوری و رقابت استاندارد، مقایسه نوآوری های Apple و Microsoft

 

کد مقاله : 1340

فرمت PDF + WORD

  13 صفحه

سال 2012

Technology strategies and standard competition — Comparative innovation cases of Apple and Microsoft

 

دانلود مقاله + ترجمه

 

 

بهتر بودن در مقابل متمایز بودن: تمایز، رقابت و استراتژی های قیمت در صنعت هتلداری اسپانیا

 

کد مقاله : 1917

فرمت PDF + WORD

  9 صفحه

سال 2013

Being better vs. being different: Differentiation, competition, and pricing strategies in the Spanish hotel industry

 

دانلود مقاله + ترجمه

 

 

هماهنگ سازی شیوه های کنترل سازمانی با عملکرد رقابتی برون سپاری

 

کد مقاله : 658

فرمت PDF + WORD

  7 صفحه

سال 2012

Aligning organizational control practices with competitive outsourcing performance

 

دانلود مقاله + ترجمه

 

 

اثرات مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی (E-SCM) بر صنعت خرده فروشی الکترونیکی : تجزیه و تحلیل از دیدگاه پنج نیروی (رقابتی) مایکل پورتر

 

کد مقاله : 1206

فرمت PDF + WORD

  10 صفحه

سال 2012

The Impacts of E-SCM on the E-Tailing Industry: An Analysis from Porter's Five Force Perspectives

 

دانلود مقاله + ترجمه

 

 

به کار گیری موثر ارزش ویژه برند از طریق مزیت رقابتی پایدار، استراتژی بازاریابی و تصویر ذهنی از شرکت

 

کد مقاله : 316

فرمت PDF + WORD

  6 صفحه

سال 2012

Effective employment brand equity through sustainable competitive advantage, marketing strategy, and corporate image

 

دانلود مقاله + ترجمه

 

 

قابلیت‌ها، نوآوری و مزیت رقابتی

 

کد مقاله : 542

فرمت PDF + WORD

  4 صفحه

سال 2011

Capabilities, innovation and competitive advantage

 

دانلود مقاله + ترجمه

 

 

اثرات کیفیت و مدیریت زیست محیطی بر مزیت رقابتی: مطالعه روش مختلط در صنعت هتلداری

 

کد مقاله : 39298

فرمت PDF

  14 صفحه

سال 2015

The effects of quality and environmental management on competitive advantage: A mixed methods study in the hotel industry

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

منابع نامشهود مزیت رقابتی: تجزیه و تحلیل 49 خطوط هوایی آسیایی در سه مدل کسب و کار

 

کد مقاله : 39301

فرمت PDF

  11 صفحه

سال 2015

Intangible resources of competitive advantage: Analysis of 49 Asian airlines across three business models

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

استفاده از وفاداری مصرف کننده آنلاین برای به دست آوردن مزیت رقابتی در آژانس های مسافرتی

 

کد مقاله : 39302

فرمت PDF

  3 صفحه

سال 2015

Using online consumer loyalty to gain competitive advantage in travel agencies ☆

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

مزیت رقابتی از زمان اجرای استانداردهای مدیریت ISO

 

کد مقاله : 39304

فرمت PDF

  14 صفحه

سال 2015

A competitive advantage from the implementation timing of ISO management standards

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

ایجاد مزیت رقابتی با نهادینه سازی نوآوری اجتماعی شرکت ها

 

کد مقاله : 39305

فرمت PDF

  7 صفحه

سال 2015

Creating competitive advantage by institutionalizing corporate social innovation ☆

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

مسئولیت اجتماعی شرکت ها چگونه به عملکرد مالی شرکت کمک می کند؟ نقش واسطه ای مزیت رقابتی، اعتبار و رضایت مشتری

 

کد مقاله : 39307

فرمت PDF

  10 صفحه

سال 2015

How does corporate social responsibility contribute to firm financial performance? The mediating role of competitive advantage, reputation, and customer satisfaction

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

استراتژی کسب و کار صادرات سازگار با محیط زیست : عوامل و اثرات آن بر مزیت رقابتی و عملکرد

 

کد مقاله : 39310

فرمت PDF

  14 صفحه

سال 2015

Environmentally friendly export business strategy: Its determinants and effects on competitive advantage and performance

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

قابلیت های پویا، پویایی محیط زیست، و مزیت رقابتی: مدارک و شواهد از کشور چین

 

کد مقاله : 631

فرمت PDF

  7 صفحه

سال 2014

Dynamic capabilities, environmental dynamism, and competitive advantage: Evidence from China

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

آیا در قیمت گذاری منبع بعدی مزیت رقابتی نوآوری وجود دارد؟

 

کد مقاله : 39297

فرمت PDF

  11 صفحه

سال 2014

Is innovation in pricing your next source of competitive advantage?

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

ادغام با جریان اصلی؟ بحث تجربی از فرسایش بالقوه مزیت رقابتی در یک جنبش اتحادیه اعتباری بازسازی شده ایرلندی

 

کد مقاله : 39299

فرمت PDF

  10 صفحه

سال 2014

Merging into the mainstream? An empirically based discussion of the potential erosion of competitive advantage in a restructured Irish credit union movement

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

منابع برای کمک به کسب مزیت رقابتی برای پروژه های نرم افزار منبع باز: استفاده از تئوری مبتنی بر منابع

 

کد مقاله : 39300

فرمت PDF

  14 صفحه

سال 2014

Resources contributing to gaining competitive advantage for open source software projects: An application of resource-based theory

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

مطالعه موردی مقایسه ای برای حفظ کیفیت به عنوان یک مزیت رقابتی

 

کد مقاله : 39303

فرمت PDF

  17 صفحه

سال 2014

A comparative case study of sustaining quality as a competitive advantage

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

توسعه قابلیت های یکپارچه سازی تامین کنندگان برای مزیت رقابتی پایدار: یک رویکرد قابلیت های پویا

 

کد مقاله : 39308

فرمت PDF

  16 صفحه

سال 2014

Developing supplier integration capabilities for sustainable competitive advantage: A dynamic capabilities approach

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

چگونه سرمایه رابطه ای واسطه اثر اعتبار شرکت بر روی مزیت رقابتی می شود: شواهدی از صنعت فن آوری بالا تایوان

 

کد مقاله : 39309

فرمت PDF

  10 صفحه

سال 2014

How relational capital mediates the effect of corporate reputation on competitive advantage: Evidence from Taiwan high-tech industry

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

افزایش مزایای رقابتی: سهم واسطه ها و تعدیل کننده چسبندگی در خط تولید

 

کد مقاله : 39312

فرمت PDF

  9 صفحه

سال 2014

Enhancing competitive advantages: The contribution of mediator and moderator on stickiness in the LINE

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

منابع و قابلیت ها به عنوان درایورهای استراتژی بازاریابی محیطی هتل: مفاهیمی برای مزیت رقابتی و کارایی آن

 

کد مقاله : 634

فرمت PDF

  17 صفحه

سال 2013

Resources and capabilities as drivers of hotel environmental marketing strategy:Implications for competitive advantage and performance

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

مزیت رقابتی پایدار یک سیستم مبتکر کالا در بازار با اثرات شبکه و تهدیدات ورودی

 

کد مقاله : 291

فرمت PDF

  10 صفحه

سال 2012

Sustainable competitive advantage of a system goods innovator in a market with network effects and entry threats

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

ارتباط درک مزیت رقابتی در مدیریت بیمارستان: یک تجزیه و تحلیل چند سطحی

 

کد مقاله : 293

فرمت PDF

  5 صفحه

سال 2012

Correlates of Perceived Competitive Advantage among Hospital Management: A Multilevel Analysis

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

نقش مدیران IT در توانایی شرکت برای دستیابی به مزیت رقابتی از طریق قابلیت های فناوری اطلاعات

 

کد مقاله : 307

فرمت PDF

  20 صفحه

سال 2012

Role of IT executives in the firm's ability to achieve competitive advantage through IT capability

 

دانلود مقاله

 

سفارش ترجمه

 

 

ظاهر بین المللی از شرکت های خصوصی در چین: اثر مزایا و معایب رقابتی نسبت به رقبای بازار

 

کد مقاله : 315

فرمت PDF

  11 صفحه

سال 2012

Outward internationalization of private enterprises in China: The effect of competitive advantages and disadvantages compared to home market rivals

/ 0 نظر / 34 بازدید